Ernstige zonnebrand als kind verhoogt risico op huidkanker met 18%
Europese campagne met Belgisch stripverhaal wil tieners beter beschermen tegen de zon
Met jaarlijks 46.000 nieuwe huidkankerpatiënten in ons land, blijft preventie meer dan nodig. Binnen alle leeftijdsgroepen zien dermatologen steeds meer huidtumoren, ook bij jongeren tussen 16 en 25 jaar. Terwijl net tieners zich vaak onvoldoende beschermen tegen de zon. Euromelanoma richt zich met haar jaarlijkse bewustmakingscampagne specifiek naar die jonge generatie. Striptekenaar Mario Boon ontwierp ook de graphic novel ‘Sunny Side Up! De zon, een gevaarlijke vriend’.
Trend ombuigen op jonge leeftijd
In het Belgisch Stripmuseum in Brussel lichtte dermatoloog Thomas Maselis, Belgisch voorzitter van Euromelanoma, de nieuwe internationale preventiecampagne rond huidkanker toe – de 24e intussen. De slogan ‘Do you use protection?’ knipoogt daarbij duidelijk naar de doelgroep.
Thomas Maselis: “We willen jongeren aanmoedigen om betere keuzes te maken op het gebied van uv-bescherming. Het is belangrijk dat ze niet onbeschermd in de zon lopen én dat ze hun huid leren controleren op verdachte vlekjes. Uit recent onderzoek blijkt dat maar één op de tien jongeren tussen 16 en 25 jaar goed weet waarop te letten bij het controleren van de huid. Nog meer verontrustend is dat één op de vijf jongeren die een verdacht vlekje zien daarmee niet naar de dermatoloog gaat.”
Een studie bij bijna 400.000 Europeanen leert ons dat ernstige zonnebrand voor de leeftijd van 18 jaar het risico op het vinden van verdachte laesies op volwassen leeftijd met bijna een vijfde verhoogt. Het gaat dan om pijnlijke zonnebrand met intense roodheid of blaarvorming die twee dagen of langer aanhoudt.
Professor Veronique del Marmol, Europees voorzitster van Euromelanoma: “Deze generatie jongeren rookt en drinkt minder, gaat liever naar de sportschool dan op café. Over het algemeen lijken adolescenten vandaag meer gezondheidsbewust dan de generaties voor hen. Geweldig, alleen blijft er het probleem van onvoldoende bescherming tegen de effecten van uv-stralen. Huidkanker is een van de weinige vormen van kanker die je zelf kan zien. We hebben allemaal de mogelijkheid om het risico op huidkanker onder controle te krijgen. Naar verwachting zal de incidentie van huidkanker wereldwijd met 85% toenemen voor we het jaar 2040 bereiken. Het ombuigen van die trend begint met het aanpakken van blootstelling aan de zon bij kinderen en tieners.”
Lancering stripverhaal
Om het publiek te sensibiliseren voor de risico’s van de zon, creëerde de Belgische tekenaar Mario Boon het verhaal ‘Sunny Side Up! De zon, een gevaarlijke vriend’. Hij deed dat niet alleen in opdracht maar ook sámen met de leden van de vzw Euromelanoma. De strip wordt uitgebracht in het Nederlands en Frans. Eerder al tekende hij een strip rond het belang van het vroegtijdig opsporen van darmkanker.
Mario Boon: “Ik zet mijn tekentalent graag in voor nuttige preventie. Daarbij probeer ik altijd om een goed en pakkend verhaal te brengen. De strip ‘Sunny Side Up’ neemt je mee in het leven van een vrouw die zich voorbereidt op het lopen van een marathon. Het verhaal is trouwens opgedragen aan wijlen VUB-professor Paul de Knop, peter van de campagne ‘smeerem’ Sport Vlaanderen. De oplettende lezer kan hem, als eerbetoon, al supporterend aan de meet van de marathon zien.”
Nieuw onderzoek: Belg bezorgd… maar past gedrag niet aan
Dit voorjaar peilde IndiVille in opdracht van Euromelanoma naar het bewustzijn over de risico’s die we nemen met onze huid. Uit de enquête, gehouden bij ruim 1.250 Belgen, blijkt dat het pover gesteld is met onze kennis over huidkanker en verdachte vlekjes: slechts 16% van de Belgen geeft aan goed te weten waarop te letten bij het checken van de huid. De doelgroep 16- tot 25-jarigen scoort het laagst met 11% – slechts één op de tien jongeren weet dus hoe de eigen huid goed te controleren op mogelijke tekenen van huidkanker.
Dat neemt niet weg dat Belgen wel bezorgd zijn om hun gezondheid. Eén op de drie maakt zich zorgen om later in het leven huidkanker te ontwikkelen. Opvallend genoeg passen we ons gedrag niet aan om de risico’s zo klein mogelijk te houden:
- Slechts 13% smeert zich altijd voldoende in, 11% bedekt huid en hoofd altijd zo goed mogelijk, 8% blijft zoveel mogelijk in de schaduw of binnen. Wél beschermen ouders hun kinderen goed: 68% smeert de kinderen in op zonnige dagen.
- Ook de frequentie waarmee we onze huid screenen ligt laag. Een op de drie (29%) screent zijn huid nooit op verdachte vlekjes. Ook heeft de helft van de Belgen (50%) nog nooit een dermatoloog geraadpleegd om een vreemd vlekje te laten onderzoeken. Vooral jonge doelgroepen (21% van de 16- tot 25-jarigen) geven aan verdachte vlekjes te hebben en daarmee niet verder te gaan. Eén op de vijf Belgen (19%) gaat wel geregeld bij de dermatoloog langs en een derde (31%) heeft de dermatoloog al 1 keer bezocht.
Dermatoloog Thomas Maselis: “Nog te veel mensen stellen een bezoek aan de dermatoloog uit. Dat zie je in alle leeftijdsgroepen en zowel bij mannen als vrouwen. Wie al eens met huidkanker in zijn omgeving geconfronteerd is geweest, neemt minder risico en roept sneller professionele hulp in. Jammer dat we pas initiatief nemen op het moment dat we van dichtbij met huidkanker geconfronteerd worden. Met deze campagne hopen we daar verandering in te brengen, zowel bij jong als ouder.”
Campagnemateriaal
Leaflet EM2023_NL DEF.pdf
PDF - 26 Mb
POSTERS_EM2023_61x86DEF.pdf
PDF - 19 Mb
Bronnen
- Bewustzijn over de risico’s die we nemen met onze huid, 2023
- Euromelanoma clinical study of 394.681 people in Europe, 2009-2018
- La Roche Posay/IPSOS Skin Cancer Prevention study, 2015
- EUCAN fact sheet – Int’l Agency for Research on Cancer, World Health
- OrganisationGlobalData’s 2021 Q1 consumer survey
- American Addictions survey
Campagne is mede mogelijk gemaakt dankzij deze sponsors.
Over Euromelanoma – www.euromelanoma.eu
Euromelanoma, een geëngageerd netwerk van Europese dermatologen in 33 landen, streeft naar meer bewustzijn rond huidkanker. Daarvoor zet Euromelanoma sterk in op het informeren en sensibiliseren van het grote publiek. Anderzijds delen de dermatologen hun wetenschappelijke kennis en ervaring met de zorgsector. Ook werken ze samen met beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de behandeling van huidkanker volledig wordt erkend en ondersteund in de gezondheidszorg. Euromelanoma werd in 1999 opgericht door zes Belgische dermatologen.
Voor meer info
RCA I Kirsten Van de Werf I Tel. +32 492 12 77 54 I kirsten@rca.be I www.rcapress.be