Helft Belgen beschermt zich alleen op vakantie tegen de zon

Euromelanoma lanceert campagne om sterke groei huidkanker terug te dringen

Eén op de twee Belgen beschermt zich niet tegen de zon buiten de vakantieperiode. Daarmee scoren we slechter dan de gemiddelde Europeaan en, vooral, vergroten we de kans op huidkanker. Dat blijkt uit Europees onderzoek, in opdracht van Euromelanoma. Het netwerk van Europese dermatologen stemt zijn preventiecampagne 2016 hierop af: “De zon schijnt overal, niet alleen op het strand.” Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Europa. Ook in België blijft het aantal zorgwekkend toenemen, met 22.200 nieuwe gevallen per jaar.

Europees onderzoek: Belg is slechte leerling

Schadelijke uv-blootstelling vermijden, is de sleutel om je kans op huidkanker te verkleinen. En dat weten we, want uit onderzoek* naar het zonbeschermingsgedrag van de Europeanen geeft maar liefst 91% aan dat de zon gevaarlijk kan zijn voor onze gezondheid.

En toch. 40% van de Europeanen beschermt zijn huid niet buiten de vakantieperiode. Belgen doen het nog slechter: 48% beschermt zich niet tegen de zon als hij niet op vakantie is. Lees, een terrasje in het voorjaar, werken in de tuin of een wandeling in de herfst. Amper 6% denkt het hele jaar – los van het weer en de seizoenen – aan een fatsoenlijke bescherming (onnodige uv-blootstelling vermijden, beschermende kledij en zonnebril dragen, zonnecrème gebruiken).

Bijkomend beschermt 46% van de Belgen zich enkel op warme en zonnige dagen, terwijl 14% dan weer nooit aan zonbescherming denkt. Waar we voor onszelf soms laks zijn, beschermen we wel goed onze kinderen. 95% van de Belgen brengt altijd of toch vaak zonbescherming aan bij hun zoon of dochter (tot 12 jaar).

Huidkanker, zowel non-melanoom als maligne melanoom, treft elk jaar zo’n 3,5 miljoen Europeanen. Daarmee is huidkanker de meest voorkomende vorm van kanker in Europa. Bovendien stijgt het aantal patiënten in sterkere lijn, vergeleken met andere kankers. Wel kan huidkanker succesvol behandeld worden bij een vroegtijdige diagnose.

Campagne 2016: screeningweek van 23 tot 27 mei

Voor zijn jaarlijkse campagne richt Euromelanoma, een netwerk van Europese dermatologen in 33 landen, zich tot wie veel tijd buiten doorbrengt – werkgebonden of niet. Onder de slogan ‘De zon schijnt overal, niet alleen op het strand’ wil de organisatie de Belgen bewustmaken van het belang van een goede zonbescherming, altijd en overal.

Dermatoloog Thomas Maselis: “Uit onderzoek blijkt dat mensen hun zonbeschermingsgedrag aanpassen, afhankelijk van of ze op vakantie zijn of niet. Daarom willen we benadrukken dat de zon niet alleen op het strand schijnt en je je dus altijd en overal moet beschermen. Want zelfs bij koud weer kan uv-straling schade toebrengen aan je huid. Als iedereen zich zou beschermen zoals hij op het strand doet, dan zouden we jaarlijks veel minder gevallen van huidkanker zien.”

Centraal in de campagne staat de website www.euromelanoma.org, waar je alle informatie kan vinden over hoe huidkanker voorkomen en vroegtijdig herkennen. Naast posters en folders omvat de campagne ook gratis huidonderzoeken bij deelnemende dermatologen, tijdens de screeningsweek van 23 tot 27 mei 2016.

* Onderzoek bij 13.561 Europeanen, tussen 15 en 65 jaar, in 17 Europese landen. Studie uitgevoerd door La Roche-Posay en IPSOS, in opdracht van Euromelanoma.

Over Euromelanoma

Euromelanoma is een netwerk van vrijwillige Europese dermatologen in 33 landen. Samen werken ze aan meer bewustzijn rond huidkanker. Door het grote publiek te informeren en te sensibiliseren, maar ook door hun wetenschappelijke kennis met dermatologen wereldwijd te delen en nationale en Europese beleidsmakers te ondersteunen en te adviseren.

Al meer dan een miljoen mensen bezocht de website www.euromelanoma.org en al 450.000 mensen lieten zich gratis nakijken op huidkanker tijdens de jaarlijkse screeningsdagen.

Euromelanoma werd opgericht in 1999 op initiatief van zes Belgische dermatologen (T. Maselis, M. van Daele, C. Pirard, V. del Marmol, B. Richert en K. de Boulle).

Voor meer info

RCA PR I Sarah Coppens I Tel. +32 497 45 13 10 I sarah.coppens@rca.be I www.rcapress.be